Blog

mei 5th

Faciliteren in een Internationale context

Posted by with 3 Comments

Ik geef een workshop op de Nederlandse conferentie van de International Association of Facilitators. Kijk op de congrespagina voor meer informatie en inschrijven

logo

In een Internationale groep zijn ‘groepen in een groep’ altijd aanwezig

In onze netwerksamenleving faciliteren we steeds meer in een internationale context. Interculturele verschillen hebben directe impact op de groepsdynamica. Nooit zal ik vergeten hoe onze Sloveense experts zich uit de voeten maakten, toen onze Estse gastvrouw ons uitnodigde voor de Sauna.

Vaak zijn die verschillen ook in de Nederlandse context aanwezig, maar minder zichtbaar.

Een voorbeeld is een workshop die ik onlangs in Roemenië deed. Alleen al de vraag die boven de groep hing of de minister mee zou doen zorgde voor spanning en ander gedrag van de deelnemers.

Een ander voorbeeld zijn in een multi-nationale workshop de onderonsjes van landgenoten of buurlanden. Wat bespreekt die Fransman met die Zwitsers, en hoe ga je daar mee om. Immers, een stevig ingrijpen maakt je die botte Nederlander zonder gevoel voor de context.

In deze workshop verbeter je je vaardigheden in omgaan met lastige situaties in internationale situaties. Door oefeningen leer je om te gaan met een Roemeense minister of Noorse zekerheidszoeker. Hierbij train je je lastige situaties, en leer je principes als autoriteit en interculturele context op een andere manier kennen.

Wat betekent deze dynamiek voor je mogelijkheden tijdens je workshop en in hoeverre kan je er in je ontwerp op anticiperen. Ook reflecteren op de Nederlandse situatie en is er ruimte om je eigen ervaringen op het internationale schaakbord in te brengen.

De workshop gebruikt een aantal principes van Service Design

Programma

– Welkom

– Kennismaking : Uruguay, VS , Italië

– Filmpje Zweden

– Story: Estland, Roemenië, Oostenrijk

– Theorie

– Customer Journey: Frankrijk, Noorwegen, Nederland

– Terugkoppeling

– Evaluatie

 

Bronnen:

Intercultural effectiveness 

Customer journey map 

– Artikel 10 steps to customer journey mapping

– Filmpje: Zweden

Draaiboek workshop

– Foto’s workshop