Lean & Collega’s

01/10/2012 Door Rick Lindeman

Op de dag dat VDL bekendmaakte Mini’s te gaan maken woonde ik een middag bij in het kader van Train je Collega over Lean Management. Gerwin Woelders vertelde over het Lean Management, uitgevonden door Toyota. Geheel in Japanse stijl had hij de Groene Band.

Lean Management is het voortdurend verbeteren van je proces. Het gaat uit dat er verlies ontstaat in werkprocessen door verspilling, variabiliteit en rigiditeit. Toyota begon er mee toen het bleek dat haar kosten te hoog waren in vergelijking tot de concurrentie. Haar Toyota Productie Systeem is een typische Kaizen: een proces uit elkaar halen en opnieuw in elkaar zetten.

(Ontwikkeld door Tekenteam.nl in opdracht van VidisKMG))

Voor de facilitator is er een rol op verschillende rollen in het proces. Het verbeteren werkt het best als het van onderop gebeurt, dus een workshop om het proces inzichtelijk te maken, en de kijken waar waarde wordt toegevoegd (“Value Stream Mapping”) kan tot verrassende inzichten leiden.

Vanmiddag deden we een om dit te bereiken een simpel simulatiespel: iedereen kreeg een rol een een imaginair proces. En al snel bleek waar de verspilling optrad. Er ontstonden opstapelingen, en niemand wist niet wat de klant eigenlijk verwachtte. Want ook dat is een kern van Lean: ook meer doen dan de klant wil is verspilling.

Toch botst dit ergens tegen mijn creatieve inborst: moet je in deze tijd niet juist wel meer doen dan de klant verwacht, om je brand op te bouwen?