Een testlab voor businessideeën 

27/10/2020 Door Rick Lindeman

Een paar maanden geleden had ik een aantal directeuren van Greenchoice op bezoek. Ze gingen op zogenaamde klantsafari. Nu moet je je niet een voorstelling maken als de Beekse Bergen, met ondergetekende in de rol van groot wild. De mensen van Greenchoice wilden een businessidee testen. Ik was volgens hun data een potentiële klant.

Businessideeën zijn er namelijk genoeg. Het probleem is dat er weinig goed zijn. Om te weten of ze goed zijn, moet je ze eigenlijk testen. In “Business Ideeën Testen” helpt David Bland (samen met Alexander Osterwalder van het Business Model Canvas) je  hiermee op weg.

Nuna op safari in Beekse Bergen
Nuon/Jorrit Lousberg Light@work

In mijn facilitiepraktijk heb ik menig design thinking proces doorlopen. Vaak waren deelnemers enthousiast over hun idee, maar konden moeilijk uitleggen waarom het zou werken. De drempel om over de drempel  naar buiten te gaan bleek vaak best groot. Bovendien wisten ze vaak niet wat ze precies moesten testen.

Bland biedt een routekaart door het testlandschap. Allereerst onderscheid hij vragen over haalbaarheid, wenselijkheid en levensvatbaarheid. Bij het ene vraagstuk gaat immers over de productie, soms over of consumenten het willen, en een andere keer over of er wel genoeg marge te behalen is. Hij legt deze vragen vervolgens over het Business Model Canvas.

Vervolgens kijkt hij naar welke fase je in het proces zit, en naar wel type propositie je eigenlijk wil test. Hierdoor kom je bij 1 van de 44 experimenten terecht die antwoord geven op jouw vraag,

Bland’s boek past perfect in de serie van Osterwalders Canvassen. Het staat vol met heldere voorbeelden, goede graphics en duidelijke stappenplannen. Wat ik extra sterk vind is dat het je niet gewoon een aantal methodes aan reikt, maar je door heldere vragen te stellen -als een choose your adventure boek – je bij het perfecte experiment aflevert. Business Ideeën Testen is daarmee een essentieel boek voor wie de stap van idee naar realisatie wil maken.

Het boek is te koop via onze managementboeklink