Ondernemen met Zwammen. Recensie ‘De Blauwe Revolutie’

13/06/2018 Door Rick Lindeman

Koffie is een van mijn grote liefdes. Mijn Jura is sinds kort weer in tiptop conditie. Aangezien een circulaire denkwijze ook inmiddels de mijne is, was ik zeer verheugd dat de koffieprut die eruit komt, tegenwoordig kan worden ingezet als voedingsbodem voor Zwammen.

 

 

Ik heb dan ook een GrowKit van RotterZwam. De oprichter Siemen Cox, heeft nu een boek geschreven waar hij zijn lessen voor de zg. ‘Blauwe Revolutie’ opschrijft. Hij beschrijft hierin zijn methodes, afgewisseld met interviews met mensen die hem inspireerden.

Het is een vlot geschreven boek, dat je in een dag uit hebt. Een rijk boeket aan innovatieve en inspirerende methodes passeert de revue. Als beginnende de ondernemer, of een ondernemer die zijn onderneming wil verduurzamen is het dan ook een mooi startpunt in het oerwoud van duurzaamheid.

Maar veel meer is het ook niet. Toen ik het boek uit had, had ik het gevoel alsof ik een samenvatting had gezien van de afgelopen 4 jaar tegenlicht. Alle bekende voorbeelden kwamen voorbij, van de Braziliaan Ricardo Semler (die werknemers veel ruimte geeft), tot lokale munten als de Bristol Pound.

De beste fragmenten komen als hij over zijn eigen ervaringen vertelt, met RotterZwam, maar ook met de ombouw van het voormalige Tropicana tot ‘Blue city’, een omgeving voor duurzame ondernemers. Dan heeft Cox echt een verhaal te vertellen.


Foto SJ de Waard/Wiki labelled for reuse.

Volgens mij had dat de boodschap van een goede redacteur aan Siemen moeten zijn. Begin bij je eigen verhaal, en koppel daar de lessen en goeroes aan die jou inspireerden. Nu lijkt het alsof de blaadjes van de coachingskalender zijn overgeschreven, met een aantal aanvullingen. De redacteur had ook de bronvermeldingen kunnen aanvullen. Nu is niets direct terug te vinden.

Naast een goede redacteur had ook een layout-kunstenaar niet misstaan. Waar ik hoopte op een boek geĂ¯llustreerd met mooie foto’s van zwammen en zijn blauwe stad, heeft het boek de uitstraling of iemand gewoon op print had gedrukt.

Misschien heeft het te maken dat het boek – in het kader van Practice what you preach – verschenen is onder een ‘creative commons license’. Dat betekent dat je het mag verspreiden als je aan de voorwaarden (niet commercieel, naamsvermelding) voldoet. Maar het boek is ook voor een gewone prijs te koop, en dan mag je wat verwachten. Ik kon trouwens geen openbare PDF vinden.

Ondanks deze aanmerkingen werd ik toch vrolijk van het boek. Veel inspirerende voorbeelden (hoeveel ik er nog al wat kende), en praktisch ingesteld. Je kan er echt wat mee. Een opvolger kan alleen nog een stuk mooier zijn.

Het boek is te koop via Managementboek (affiliate link)