Document Scene Investigation & Startup design in het Zuiden

06/03/2015 Door Rick Lindeman

Gisteren was ik op bezoek bij Océ, de printing solution provider uit Venlo. Ik was daar in het kader van DesignersDNA, een groep Design Thinkers uit diverse grote bedrijven als Philips, SAP en DSM. De deelnemers kunnen hun ervaringen uitwisselen, en proberen daarnaast ook als groep concrete zaken aanpakken met design thinking.

We kregen een kijkje in de keuken bij Océ. Ze gaan bijvoorbeeld op Document Scene Investigation. Een werknemer gaat op bezoek bij een klant en probeert zo goed mogelijk te volgen hoe hij gebruik maakt van de producten en diensten van Océ. Dit resulteert in foto’s en verhalen.

Bij de debriefing maken de collega’s van de onderzoeker flow charts (welke stappen worden er genomen), geografische kaarten, een cultureel model (normen en waarden), en een artifact model (tools, regels, afspraken). Op die manier wordt gestructureerd vanuit verschillende perspectieven gekeken naar de dagelijkse praktijk. En gecombineerd met andere klanten komt er dan een beeld uit over nieuwe diensten of verbeteringen. Een degelijke customer journey dus.

Naast mooie verhalen van andere bedrijven (DSM, Philips, SAP, P&G) gingen we ook aan de slag met een concrete uitdaging. We maakten hierbij gebruik van een startupgame, en bundeling van diverse service design tools, die je 90 minuten een canvas laten maken.

Tenslotte werd er verslag gedaan van een project voor een service design concept voor locale overheden, dat binnenkort wordt gepresenteerd.

Het vond plaats in de zogenaamde “Services Valley” in Océ. Dit is een mede door de provincie gefinancierde broedplaats voor Startups, gefaciliteerd door Océ. Een mooie denktank om deel van uit te maken!