Duitse focus groups

08/07/2014 Door Rick Lindeman

In het opruimen van mijn spullen kwam ik een Duitse methode tegen die we in 2007 gebruikten bij het Link-forum, een Europees Pre=oject over Intermodaal personenvervoer. Deze Focus-group methode is ontwikkeld/aangepast door Rupprecht Consult . Het was één van de eerste keer dat ik een gestructureerde workshop aanpak in een Europees Project zag worden geburikt. Meestal is er veel angst voor interactiviteit in een Europees voorstel.

Dat ze het er doorkregen kwam door de Duitse Gründlichkeit waarmee de moderators werden gebrieft. Ik zie hier 10 pagina’s droge tekst naast me liggen.

De methode is bedoeld om een Europees samenwerkingsproject – vaak een lege huls – aan het begin wat content te geven. Hij bestaat uit de volgende stappen

* Selecteer een focus group van 5 experts rond een thema, En brief ze grondig een paar weken van te voren. Doe dit met 5 thema’s
* Creeër een ideaal toekomstplaatje van 2020/2025. En identificeer drijfveren en barrières.
* Van te voren heb je stakeholder onderzoek gedaan. Wat waren volgen hun te belangrijkste onderwerpen rond dit thema, en hoe hangt dat samen?
* Selecteer een aantal onderwerpen als “Key Topics”
* Laat de experts over de thema’s heen netwerken in de pauze en van elkaar leren.
* Werk de Topics uit

Vervolgens lieten we de experts fietsen door de Kanaalstraat. En dat was een bonding exercise die ze niet snel zullen vergeten;)

Kanaalstraat, foto fietsersbond