Doen en Laten met mensenkennis

02/04/2014 Door Rick Lindeman

Onlangs verscheen het rapport “Doen en Laten; een effectiever milieubeleid door mensenkennis” van de Raad voor de Leefomgeving en Infrastructuur (Rli). Nu wordt u misschien niet meteen heel enthousiast van een rapport van één van de adviesraden van de rijksoverheid, maar dit is een prettige verrassing.

Niet alleen vormt het rapport een mooie balans tussen het verbinden van diverse theorieën over gedragsverandering zoals het Triademodel van Poiesz, en kijkt naar succesvolle initiatieven in het milieubeleid, maar het biedt ook concrete handvatten om verder te gaan.

Allereerst geeft de RLi ons een fantastische infographic waarin al deze theorieën gebundeld zijn die kan dienen als een stappen plan voor het ontwerpen van een interventie. Zowel de stappen van begrijpen, interveniëren en evalueren (zoals onlangs benadrukt in Grip op Gedrag) komen hier goed in terug, als de verrijking van het Triade model zoals dat in het rapport plaatsvindt heeft een plek. Ook liefhebbers van Kahneman kunnen er stokpaardjes van hem in terugvinden. De infographic is verder beschreven in een bijgevoegd boekje over het kader.

Maar de RLi stopt daar niet. Het heeft ook een serious game erbij ontwikkeld om het gesprek over een gedragsinterventie op gang te brengen. Deze GedragsToets kent een moderator, probleem eigenaar en diverse denkers. Na 3 uur heb je een selectie gemaakt van passende beleidsinstrumenten. Het deed me een beetje denken aan de instrumentenwijzer van Novem van jaren geleden, maar dan als spel (ze het bijbehorende model van Cees Egmond hier).

Hulde voor het RLi, dat (vooral bestaande) gedragskennis op deze manier toegankelijkelijk te maken. Samen met de nieuwe publicatie van Reint-Jan Renes over Ontwerpen voor gedrag (waarover later meer), het eerder genoemde Grip op Gedrag en de instelling van Behavioural Insights Teams naar Brits voorbeeld lijkt er een reuzensprong gaande op het gebied van toegepaste gedragskennis in Nederland. Wetenschap en beleid gaan hier hand in hand.