Diep gaan met de Theorie U

25/01/2014 Door Rick Lindeman

Al een tijdje zit ik te denken wat ik over de theorie U al schrijven. Ik kreeg niet echt ene leesbaren en inhoudelijke blog voor elkaar. Voor wie de theorie nog niet kent. Het is een proces bedacht door Otto Scharmer. In het proces probeert hij te kijken wat een mens of groep echt kan bijdragen aan de oplossing van een probleem. Het focus op het gevoel van het individu en de betekenis die het probleem voor hem heeft. In de U-Theorie heeft dit “pre-sensing”

In die zin is het een beetje het omgekeerde van processen als Service Design of VIP. Deze onderzoeken juist de externe kant van de gecreëerde waarde voor klant of doelgroep. In de praktijk zijn er ook veel overeenkomsten, aangezien al dee methoden een sterke empathische onderzoeksfase hebben.

De U zit hem er in dat je eerst diep afdaalt naar jezelf en dan vanuit daar weer opklimt naar boven. Zelden is dit mooier geïllustreerd in dit plaatje van Natural Innovation, dat ik vond via @LarsLS.. Het neemt je mee door de 9 stappen van het proces.

U proces (c) natural innovation

 

Het boek van Scharmer is te koop via onze webshop.