De waarde van Value Engineering..

12/10/2013 Door Rick Lindeman

Deze weken werd ik ineens ondergedompeld in Value Engeneering. Niet alleen begeleidde ik zelf met @Marjolijndg een sessie over Serious Gaming en Value Engineering, maar ik werd ook ineens als deelnemer van een Value Engineering sessie over de N65 gevraagd wegens mijn kennis over fietsen.

N65, foto (c) RWS

Value Engineering (Waardeanalyse) is een methode om, systematisch met een team, na te gaan hoe de functie van een product of dienst tegen de laagst mogelijke kosten vervuld kan worden.
Waardeanalyse richt zich op het elimineren van alle overbodige kosten, ongeacht waar deze zich in het productieproces bevinden.

Fischer Space Pen, Bron Wiki

Fameus is het voorbeeld van schrijven in de ruimte. De Amerikanen maakten voor miljoen een speciale balpen. De russen gebruikten een potlood van 20 roebel. de Functie werd door beide even goed vervuld. (Hoewel ook beweert wordt dat dit een broodje aapverhaal is)

FAST diagram voor een potlood, bron http://www.innovationmanagement.org/Wiki/index.php?title=Function_Analysis_(FAST_analysis)

Het bestaat uit 7 stappen,
A) Bepalen van het onderwerp,
B) informatieverzameling,
C) functieanalyse,
D) functiekosten (dit resulteert in een zogeheten FAST diagram, een functieboom),
E) het genereren van alternatieven (de creatieve fase),
F) selectie en
G) implementatie.

Nu ik het meegemaakt heb vond ik het erg lijken op de LFA methode die bij de wereldbank in zwang is. Eerst het beslissen over de ‘entiteit’ van het probleem, vervolgens inventariseren en structureren van problemen, het genereren van alternatieven (bij LFA doelen gebaseerd op de probleemstructuur), en implementeren.

LFA Probleemboom (bron prngo.dk)

Verschillend zijn er natuurlijk ook. Bij VE is de focus op de kosten/waarde van de functie en de alternatieven. De LFA focus meer op de logica en het verhaal dat bij de oplossing van de entiteit past. Ook zit daar meteen een implementatiematrix

Toch is het mooi om te zien dat twee stromingen die uit hele verschillende werelden vormen, beide een aantal stappen delen. En ook beide redelijk rigide vormen zijn die toch ruimte voor creativiteit laten.