De keuze voor een Wieckse Witte

17/08/2013 Door Rick Lindeman

Donderdag dronk ik een Wieckse Witte met Nicholas Naumof. De inhoud van een glas beoordelen we meestal op hoogte en niet op de breedte. Vandaar dat dit groot uitziende glas. Het is aan de onderkant echt heel smal. Er zit maar 25cl in. Bedankt Plein XIX

Naumof weet van alles over keuzes die hij maakt. Hij noemt zich “Choice Architect“. Hij beschrijft op zijn blog hoe wij “genudged” worden om bepaalde keuzes te maken. Hij heeft hiervoor het zogenaamde 4D model opgezet. Hierin kijkt hij naar de dimensies die de mens zijn keuzes laten maken in een proces. Waarom hij bijvoorbeeld voor een Wieckse Witte kiest. Dit soort informatie is dan ook erg interessant voor marketeers. Het geeft ze een nieuwe manier van kijken.

Naumof is dan ook een grote fan van Dan Ariely. Deze gedrags-econoom is zeer bekend geworden in de laatste paar jaar met het volgende experiment:

Wat zou je kiezen?

Donald Duck

– Papieren editie 50 duckdollars

– Digitale en papieren editie 100 duckdollars.

Wat zou je nu kiezen?

Donald Duck

– Papieren editie 50 duckdollars

– Digtale en papieren editie 100 duckdollars.

– Digitale editie 100 duckdollars

Ariely toonde aan dat in het eerste geval mensen vaak voor de goedkoopste editie kiezen. Maar in het tweede geval vaak voor de middelste optie. De derde – slechte – optie die erbij is gekomen zorgt dat mensen de twee 100 duckdoller opties gaan vergelijken. En dan kiezen voor de beste van die twee.

Mensen kiezen dus erg irrationeel. In onderstaande TED Talk ligt hij dit verder toe.

Naumof geeft op 3 en 4 oktober een workshop in de Design Thinkers Academy over Choice Architecture