Faciliteren van een startup

19/07/2013 Door Rick Lindeman

We hebben het al eerder gehad over een andere manier kijken naar je businessmodel. Of je nu Lego bent of een fietsambtenaar, een tool als het Businessmodel Canvas kan je helpen om op een andere manier naar je bedrijf en je business model te kijken. En een facilitator kan je daar natuurlijk bij helpen.

Als je met een startup begint heb je met meer zaken te maken dan alleen het business model, heb je met meer zaken te maken. Je moet immers ook nog ontdekken wie je bent. Wat zijn je waarden je drijfveren voor je organisatie. Een idee om deze branding ontdekken is de methode “23plusone“.

Canvas van BD Tookit van Designsojourn, klik op het plaatje voor de grote versie

Maar eigenlijk zijn deze zaken niet los van elkaar te zien. Een integrale manier van kijken als Design Thinking komt dan van pas, Mooi is dan ook de Business design toolkit van Designsojourn. Hiermee vertrek je van twee kanten, om zowel te kijken naar je bedrijf (links)  als naar de waarden van de klanten (rechts). Aan het einde van het proces heb je en meer inzicht in je bedrijf, en in de klant. Je ontdekt als het ware het DNA van je bedrijf. Een workshop hierover zou kunnen gaan als in onderstaande slideshare.

Dit canvas is mede gebaseerd op het Startup Canvas van de Design Thinkers Academy. Ook dit Canvas biedt ruimte aan waarden van klant en bedrijf. Dit zit echter dichter bij Service Design aan: waar kom je in contact met je klant op zijn reis.

Leuk is dat de Design Thinkers Academy ook een spel heeft ontworpen om kennis te maken met hun canvas.  In een workshop met Persona’s (je klanten), Rollen (Van klant tot financier en ontwerpen) en opdrachten. In onder staand filmpje zie je het gespeeld worden.

Hoe zou dit jouw startup kunnen helpen?